sobota, 1 kwietnia 2017

Fiszki PLUS 10 nietypowych pomysłów na ich wykorzystanie na zajęciach

Gdy słyszycie "fiszki" od razu myślicie "Eeee to nuuda..." ? A co by było gdybym powiedziała Wam, że fiszki to nie tylko świetna zabawa, ale również fajny sposób na urozmaicenie zajęć?

Dzięki wydawnictwu EDGARD jezykiobce.pl miałam okazję przetestować na moich zajęciach cztery komplety Fiszek PLUS:
  • ANGIELSKI zwroty konwersacyjne dla początkujących
  • ANGIELSKI zwroty konwersacyjne dla zaawansowanych 
  • ANGIELSKI idiomy
  • 1000 najważniejszych słów 


Co znajdziemy w opakowaniach?
  • zestaw 600 fiszek ( lub 1000 w przypadku fiszek 1000 najważniejszych słów) 
  • memolistę ze spisem wszystkich słówek 
  • kolorowe przegródki "uczę się", "umiem" i "powtarzam" 
  • nagrania słów, zdań i tłumaczeń 
  • wskazówki do nauki
  • program komputerowy "Aktywny trening" z ćwiczeniami, grami i testem końcowym 
  • etui "na wynos" dzięki któremu możemy włożyć wybrane fiszki do torebki nie ryzykując zniszczenia ich w czasie podróży 

Co znajdziemy na samych fiszkach? 
  • słowo lub wyrażenie z transkrypcją 
  • zdanie z użyciem danego słowa 
  • dodatkowe informacje na przykład kolokacje, idiomy lub zagadnienia gramatyczne ( nie na wszystkich fiszkach) 
  • numer fiszki oraz obrazek z grupą tematyczną  

Większość osób kojarzy fiszki raczej z samodzielną pracą w domu, sama często uczyłam się właśnie w taki sposób i szło całkiem nieźle, jednak monotonne przewracanie karteczek na pewno nie sprawdziłoby się na zajęciach, dlatego właśnie wymyśliłam 10 gier i zabaw z fiszkami, które przetestowałam na lekcjach z uczniami na różnych poziomach i w różnych grupach:

1. Wojna

Każdy z Was na pewno grał kiedyś w karcianą wojnę, z fiszkami również jest to możliwe! Każda z fiszek w prawym dolnym rogu ma przypisany numer. Wybieramy 20 fiszek do przećwiczenia, tasujemy je i rozdajemy. Gracze wykładają kolejno po jednej fiszce, osoba która ma większą wartość na swojej fiszce musi przetłumaczyć obie fiszki, dopiero wtedy może je zabrać. Jeżeli nie uda jej się tego zrobić, obie fiszki wędrują do przeciwnika. Gramy do momentu aż jedna osoba straci wszystkie fiszki. 

2. Postaw na kolor

Do tej gry będziemy potrzebować odrobiny kolorowego papieru technicznego. Wybieramy ok. 20 fiszek, które mamy do przećwiczenia z uczniami. Z kolorowego papieru wycinamy 20 prostokątów, trochę większych niż fiszki. Na każdym prostokącie wypisujemy punktację na plusie lub minusie (np. + 20, -10, +15). Rozkładamy fiszki na stole zakrywając je kolorowymi prostokątami (punktacją do dołu). Dzielimy uczniów na drużyny. Drużyny kolejno wybierają kolorowe prostokąty, nauczyciel odkrywa znajdujące się pod nimi fiszki. Zadaniem uczniów jest poprawne przetłumaczenie zwrotów znajdujących się na nich, jeżeli im się to uda otrzymują podaną na kolorowym prostokącie liczbę punktów. Punktację pokazujemy uczniom dopiero po rozwiązaniu zadania! Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów. 

3. Kółko-fiszka

Tradycyjna gra w kółko-krzyżyk w fiszkowej wersji? Dlaczego nie? Na stole rozkładamy dziewięć fiszek, tak jakbyśmy rysowali kratki do gry w kółko-krzyżyk i...gramy ;) Gra idealnie sprawdza się na zajęciach indywidualnych. Żeby zająć dane pole musimy przetłumaczyć zwrot znajdujący się na fiszce. Zamiast rysowania kółek i krzyżyków kładziemy na polach zakrętki w dwóch kolorach.  

4. Bomba

Do tej gry będziemy potrzebować kostki. Uczniowie kolejno losują jedną fiszkę i tłumaczą ją, jeżeli zrobią to poprawnie rzucają kostką. W przypadku wyrzucenia liczb 2-6 dostają określoną liczbę punktów, jednak musimy uważać bo gdy wyrzucimy 1 (czyli bombę), nasze punkty z poprzedniej rundy otrzymuje osoba po naszej prawej stronie. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie 20 punktów. 

5. Flamaster w butelce

Gra w butelkę w trochę nietypowej odsłonie. Wybrane fiszki (ok. 12) układamy na stole w koło. Na 3-6 fiszkach kładziemy po jednej plastikowej zakrętce, następnie bierzemy marker i kolejno nim kręcimy ( tak jak przy grze w butelkę). Tłumaczymy fiszkę którą wskaże marker, jeżeli znajduje się na niej zakrętka a my poprawnie wykonamy zadanie, zabieramy ją. Gdyby zdarzyło się, że gracz który ma już zakrętkę źle przetłumaczy którąś fiszkę, jego zakrętka wraca do gry, tzn. kładziemy ją na niepoprawnie przetłumaczonym kartoniku. Gra kończy się gdy zbierzemy wszystkie zakrętki, wygrywa osoba z największą ich ilością.  

7. Zgadnij co to

Ta gra to nic innego jak klasyczne kalambury, rysowane lub pokazywane. Tutaj oczywiście sprawdzą się tylko wybrane fiszki. Najlepiej zdały egzamin te z idiomami :) 

8. Fiszko-plansza 

Robienie własnej gry planszowej zawsze sprawia uczniom wiele frajdy. Tym razem zrobiliśmy razem z moimi uczniami wielką fiszko-planszę, rozłożyliśmy na stole ok. 30 fiszek, niektóre były położone na stronie polskiej, inne na angielskiej. W grze ruszamy się po planszy za pomocą kostki, gdy staniemy na fiszce, tłumaczymy ją i przewracamy na drugą stronę sprawdzając przy okazji czy odpowiedzieliśmy poprawnie, jeżeli nie- cofamy się o trzy pola. Dodatkowo można tutaj wykorzystać kolorowe kartoniki do nauki:

  • "umiem" - 3 pola do przodu 
  • "uczę się"- 3 pola do tyłu 
  • "powtarzam" - dodatkowy rzut 

9. Kubkowe szaleństwo 

Do tego zadania będziemy potrzebować 3 dużych styropianowych kubków ( mogą też być inne jeśli tylko nie będą przezroczyste). Ta zabawa sprawdzi się jeżeli szybko i w atrakcyjny sposób chcemy przećwiczyć poznane wcześniej zwroty. Uczeń odwraca się, nauczyciel chowa jedną z fiszek pod jednym z trzech kubków. Zadaniem ucznia jest zgadnąć pod którym, jeżeli mu się uda- tłumaczy fiszkę i zdobywa punkt, jeżeli nie- punkt idzie do nauczyciela, potem zamieniamy się rolami. Gramy do momentu, aż ktoś zdobędzie 3 punkty. 

10. Kopertówka

Przed lekcją do kopert wkładamy po kilka fiszek. Na początku zajęć uczniowie wybierają po jednej kopercie ( może być również jedna koperta na parę). Ich zadaniem będzie napisanie krótkiej historyjki z wykorzystaniem wszystkich zwrotów z fiszek. Uczniowie sami wymyślają bohatera i miejsce historii, im bardziej od czapy tym lepiej. Historia o Batmanie chodzącym na lekcje baletu? Dla mnie super ;) Po upływie określonego czasu wszyscy czytamy swoje historie i wybieramy tę najlepszą.

Na koniec mam dla Was niespodziankę! Na stronie jezykiobce.pl czeka na Was rabat - 20% na WSZYSTKIE fiszki dostępne w ofercie, również te do innych języków :)


KOD RABATOWY: londonopoly 


Kod ważny od 1 do 15 kwietnia 2017

A jakie są Wasze pomysły na wykorzystanie fiszek? :)

Chcesz być na bieżąco z nowymi postami? Zapraszam do polubienia strony na Facebooku :) 

3 komentarze: